Filemonovi
Studia pro skupinky na téma list Filemonovi (čtyři zastavení na touto knihou). (Napsal David Novák)
Cílem studií je zběžné seznámení se s touto knihou a její aplikace do každodenního následování Krista. Otázky jsou vytvořeny tak, abyste mohli na jejich základě diskutovat o jednotlivých vybraných textech a abyste přemýšleli jak texty přetvořit v žitou skutečnost. Zároveň si na základě četby této krátké knihy vymyslet otázky další. Záleží na vaší přípravě a práci s biblickým textem. Doporučuji též něco k přečtení o historickém pozadí této knihy, která vznikala v pohnutých okolnostech Pavlova života. Jako přípravu na každé setkání doporučuji si tuto knihu vždy celou přečíst.
(Texty jsou bez jazykových korektur)
Úvod do knihy (podle Horster G.: Úvod do Nového zákona)
Historické souvislosti
Filemon byl zámožný křesťan, který uvěřil prostřednictvím apoštola Pavla. V jeho domě se scházel sbor (19). Jeho otrok Onesimus mu uprchl. Pokud by byl chycen a vrácen k pánu, musel počítat s přísným trestem od bičováni až po ukřižování. Majitel nebyl omezen při volbě prostředků. Otrok totiž podle antického práva nebyl člověk, ale věc, kterou si můžeme koupit.
Onezimus skrze Pavla uvěřil v Ježíše Krista a zároveň musel nést následky svého přestoupení. Pavel si ho nenechává jednoduše u sebe. Posílá ho zpět k jeho pánu, kterému však připomíná, že jeho otrok Onezimus se stal skrze Krista jeho bratrem. Otrok i jeho pán patří skrze Ježiše Krista dohromady (srv. Ga 3,28). Proto s Filemonem nemůže už zacházet tak, jak to dovoloval římský zákon. Musí ho přijmout do společenství sboru ve svém domě jako bratra. Samozřejmě by bylo lepší, kdyby ho propustil na svobodu a dal ho Pavlovi k dispozici jako spolupracovníka.
Je překvapující, že Pavel neprojednává tuto vážnou záležitost s bojovnou vážností, ale s humorem. Je možné, že Filemon svého otroka Onezima opravdu propustil (viz. zmínka v těchto studiích).
Teologické důrazy
Někdy je list Filemonovi chápán jako důkaz etiky, která sice učí jednotlivce lásce k bližnímu, ale nedotýká se sociálních struktur.
Na druhé straně je dopis považován za příklad etiky, která křesťanovi pomáhá skrze víru v Krista překonávat struktury, které jsou člověka nedůstojné.
V dopise jsou přítomny oba momenty, a proto se na něj nemůže odvolávat jedna strana. Vzhledem ke Ga 3,28 platí naučení apoštola Pavla: Boží církev je nové stvoření skrze Ducha Svatého. V církvi Kristově sedí otroci i páni u jednoho stolu Páně. To musí také určovat jejich vzájemné vztahy. Tak se stává církev znamením pro vzájemné jednoty důstojné člověka. Tímto dává apoštol Pavel dává příklad sborové etiky.
Místo a doba sepsání
Dopis je napsán ve vězení (9.10.13). Apoštol Pavel počítá s brzkým propuštěním (22), a proto můžeme pomýšlet na první uvěznění v Římě nebo v Cesarei
Při sepsání listu v Římě připadají v úvahu roky 58-60, při sepsání v Cesarei roky 55-57.
1. Setkání
- Pokuste se list Filemonovy shrnout do jedné věty. Co je dle vašeho pozorování hlavním důrazem?
- Všimněte si, jak hned v prvních verších (1 – 7) Pavel hovoří o svých spolupracovnících a známých. Co myslíte, že z těchto konkrétních veršů může být inspirací pro tvoje společenství, pro tebe konkrétně? Srv. Filipským 1, 4; 3 J 1, 2
- Proč si myslíš, že mezi námi někdy chybí důraz na povzbuzování? Jak se liší povzbuzování od určité „laciné pozotivnosti“?
- Ve 4 verši Pavel hovoří o svých přímluvných modlitbách. Jak jsi na tom s přímluvami ty? Co ti brání v přímluvách, co naopak k přímluvám vede? Co myslíte, že byl motor Pavlových přímluv?
- Podívejte se na šestý verš. Podle čeho se rozhodujete vy, když máte zjistit, co, slovy Pavla, chcete rozpoznat, co můžete učinit pro Krista? Srv. Řím 12, 1 – 2; Fil 4, 8
- Filemon byl zámožný křesťan, u nějž se scházel sbor. Pavel s ním ale jedná zcela otevřeně, nijak v listu necítíme, že by měl před Filemonem respekt, díky jeho majetku či postavení. Pokuste se z celého listu vyčíst, proč měl Pavel tuto svobodu takto s Filemonem jednat. Jak jsi na tom se svobodou od lidí ty? Srv. Jak 2, 1 – 9.
- Pokus se vyjádřit alespoň jednu oblast, kterou by jsi na základě tohoto setkání chtěl v životě aplikovat.
2. setkání
- V 8. verši se Pavel dovolává své autority. Kde myslíte, že byl zdroj jeho autority? Koho uznáváte za svoji duchovní autoritu a proč? Myslíte, že jste vy sami pro někoho autoritou? V čem si myslíte, že tkví tajemství duchovní autority? Potřebujeme ji vůbec?
- Pavel se v dalším verši odvolává „na lásku“. Co myslíte, že to konkrétně znamená? Jak byste to aplikovali ve vašich vztazích a požadavcích? Nenaruší to jeho autoritu?
- Pavel prosí za Onezima, uprchlého otroka. Nazývá ho svým synem a říká, že mu dal život? Nechlubí se? Přece nový život dává jen Kristus? 1 Kor 4, 15
- Pavel se hlásí k duchovnímu rodičovství. Jak jsi na tom „s dáváním života“ ty? Kdy jsi někoho vedl ke Kristu? Pokud nikdy, kde si myslíš, že je problém? Pokud v tvém sboru, organizaci nedochází k novým narozením, kde je problém? Je to skutečně jen proto, „že holt žijeme v Česku“?
- Jak rozumíte verši 13? Jak mohl otrok Onezim sloužit místo majetného Filemona? Pokud se jedná o určitou nadsázku, humor, co nám to sděluje o komunikaci jako takové? Nebereme někdy sebe, druhé smrtelně vážně? Proč?
- Pavel nemusel Filemonovi nic sdělovat, nemusel čekat na jeho souhlas. Přesto píše verš 14. I zde nám Pavel něco ukazuje, jak má vypadat bratrská komunikace. Co konkrétně? Jak se ti to daří či nedaří?
- Pokus se vyjádřit alespoň jednu oblast, kterou by jsi na základě tohoto setkání chtěl v životě aplikovat.
3. Setkání
- Otrokářský řád byl v dobách Pavla stále ještě běžnou společenskou praxí. Všimněme si, že Pavel Filemonovi nevyčítá, že vlastní otroka, ale nabádá ho ve vztahu k Onezimovi k něčemu jinému. K čemu konkrétně? Je toto aplikovatelné na naše vztahy k těm, kteří nás nějak poškodili? Srv. Řím 14, 9; Ef 2, 14 - 16
- V textu vidíme, že víra jde napříč sociálním postavením. To se dobře napíše, hůře se to aplikuje. Co myslíte že nám brání dostat se s evangeliem k lidem jiných sociálních vrstev (nejen nižších, ale i vyšších)?
- Ve druhé polovině 16. verše se Pavel odvolává na svoji zkušenost. Proč myslíte, že je i tento rozměr víry tak důležitý? Jak nás může uchránit před moralizováním? Srv. Řím 15, 18
- Ve verši 12 Pavel píše, že Onezima posílá zpět, i když by si ho rád ponechal. Proč myslíte, že tak činil? Musel? Chtěl? Co tím komunikoval Onezimovi, co Filemonovi a co celému sboru?
- V Kol 4, 9 je Onezim vyskytuje ještě jednou. Přečtěte si tento verš a přemýšlejte, jaký vliv na Onezima mělo setkání s Pavlem ale i nad tím, jak dopadlo jeho setkání s Filemonem. Co nám to říká o Filemonovi? Může nám toto být poučením, inspirací? Jak konkrétně?
- V 17 verši Pavel hovoří o tom, že je v Filemonem spojen (i když fyzicky je odloučen). Co je podle tebe onou spojkou? Co tebe spojuje se sborem? Pokus se být pokud možno hodně konkrétní. Srv. Ef 4, 3; Kol 2, 2
- Pokus se vyjádřit alespoň jednu oblast, kterou by jsi na základě tohoto setkání chtěl v životě aplikovat.
4. Setkání
- V 18 verši (vězeň) Pavel píše o připsání případných škod (bohatým Filemonem) na svůj účet. Myslíte, že je toto myšleno vážně? Proč Pavel volí tento styl psaní, resp. komunikace? Srv. 1 Kor 7, 23 Proč je třeba čas od času si připomenout, co bylo zaplaceno za nás?
- Ve verších 20 a 21 Pavel komunikuje velmi přímo a zároveň s velikou naléhavostí a láskou. Jak jsi na tom ty s otevřenou komunikací? Dokážeš věci sdělovat přímo a bez toho, abys zraňoval? Srv. Př 16, 24, Mt 5, 37
- Přečtěte si verš 22. Není Pavel pyšný? Nebo spíše zná svoji hodnotu? Jak byste to interpretovali vy? Řekli byste o sobě, že jste pro vaše společenství darem? Proč ano, proč ne?
- Všimněte si, kolik je v tomto krátkém listu jmen. Co to vypovídá o Pavlových vztazích? Co myslíte, že vedlo k tomu, že měl Pavel tolik blízkých přátel? Jaké kroky k tomu dělal Pavel? Čím nám je zde příkladem hodným napodobování?
- Pavel na začátku a na konci listu zmiňuje milost, k tomu na začátku ještě pokoj. Proč myslíte, že se jedná o oblasti pro růst sboru i jedinců tak klíčové? Proč Pavel začíná téměř všechny své listy přáním milosti a pokoje? Čím se podle vás vyznačuje společenství, kde vládne milost a pokoj?
- Pokus se vyjádřit alespoň jednu oblast, kterou by jsi na základě tohoto setkání chtěl v životě aplikovat.
- Pokus se vyjádřit jednu oblast, kterou by jsi na základě listu Filemonovi chtěl v životě aplikovat. Vyber verš nebo text, který podle tebe nejlépe shrnuje tuto knihu. Proč jsi vybral, to co jsi vybral?